Geplaatst op
Als er een sector bijzonder dynamisch is, dan is het de retailbranche wel. In de afgelopen decennia is de wereld van retail er behoorlijk anders uit gaan zien: men kreeg te maken met social media, e-commerce en tegenwoordig kan men ook bijna niet meer om AI, oftewel kunstmatige intelligentie heen.
Ter ondersteuning van de optimalisatie van de klantrelatieprocessen, beschikken retailers tegenwoordig over een breed scala aan softwareoplossingen. Specifiek voor deze branche is het Retail CRM in het leven geroepen. Wij laten u zien wat dit precies inhoudt, en hoe ook u hiervan kan profiteren.
Wat is het Retail CRM precies?
Dat kledingwinkels al langere tijd te maken hebben met een intense onderlinge concurrentiestrijd, is niet onbekend. Maar toen de grotere kledingmerken hun handel online gingen verkopen, werd het voor kleinere ondernemers steeds moeilijker om deze ontwikkeling bij te benen.
Het Retail CRM ondersteund onder andere bij deze verschuiving naar online handel. Bestellen is populairder dan ooit, en dus zijn retailers het eigenlijk simpelweg verplicht om mee te bewegen met deze transitie. Bedrijven zonder online aanwezigheid, lopen namelijk het risico dat hun doelgroep nooit van hun bestaan af zal weten.
Feitelijk gezien is het Retail CRM net als andere CRM-systemen: het brengt interacties met en gegevens van de klant samen binnen één centrale omgeving. Het verschil zit in de modules waarvan het Retail CRM is voorzien, dit zijn namelijk modules die precies inspelen op de behoeften die men binnen deze sector heeft. Wij zetten twee belangrijke modules op een rij.
E-commerce
Zoals gezegd is een module voor e-commerce, oftewel online handel, belangrijker dan ooit. De online markt is vele malen groter dan de fysieke, er valt hier voor kledingwinkels dus bijzonder veel te halen. De voordelen zijn overduidelijk: het gemak en de eenvoud van online winkelen zorgen ervoor dat klanten sneller en makkelijker iets aan kunnen schaffen. Uiteindelijk heeft dit een positieve invloed op de klantloyaliteit; het zorgt namelijk voor een prettige winkelervaring.
Maar ook de winkels zelf kunnen hiervan profiteren. Wanneer een klant namelijk een bestelling doet, laten ze bepaalde gegevens achter. Deze gegevens kunnen vervolgens gebruikt worden om de klant in de toekomst passende aanbiedingen te doen.
Gerelateerd: “Hoe u uw klantacquisitie kunt optimaliseren met CRM”
Het e-receipt
Online transacties vereisen geen papieren kassabon. Voor retailers is dit niet alleen goed voor de portemonnee, maar ook voor het milieu. Daarnaast profiteert de klant hier ook van: papieren bonnen zijn eenvoudig kwijt te raken of worden zonder na te denken weggegooid, maar online bonnen kunnen voor altijd bewaard worden. Hierdoor kan men altijd inzien wat, wanneer en tegen welke prijs ze iets hebben gekocht.
Branchespecifieke software is belangrijker dan ooit
Hoewel het Retail CRM er in de meeste gevallen dus hetzelfde uit zal zijn, start de zoektocht naar een nieuw softwaresysteem altijd bij uzelf. Zo worden mobiele applicaties in foodretail en de kledingindustrie steeds populairder, maar het is niet gezegd dat iedere retailer hier behoefte aan zal hebben. Men moet dus altijd eerst de eigen behoeften in kaart brengen: wat willen we bereiken met de aanschaf van dit nieuwe systeem?